tisdag 15 april 2008

Kite Runner

Jag och M var på bio igår. Vi hade tänkt att se 3:10 to Yuma, men hamnade istället på Flyga Drake som Kite runner heter på svenska. Jag köpte boken i USA för ett år sedan och gillade den skarpt. Var därför rädd för jag skulle bli besviken på filmen. Det behövde jag dock inte alls vara orolig för. Filmen var riktigt bra, visst var vissa stycken annorlunda, men i det stora hela en riktigt bra film! Större delen av filmen utspelar sig i Afghanistan och skådespelarna snackar farsi. Jag hatar när man gör en film som utspelar sig i ett visst land och så snackar skådespelarna bruten engelska (ex. Schindlers List). Varför, varför, varför? Mycket bättre så här.

Filmen handlar om Amir som är bäste vän med sin tjänares son Hassan. Hassan och Amir gör allt ihop tills en dag då en otäck händelse gör att deras vänskap sakta män säkert löses upp. Hassan och hans pappa slutar som tjänare och några år senare intar ryssarna Afghanistan. Eftersom Amirs pappa öppet visat sitt förakt för kommunismen tvingas pappa och son fly landet och hamnar så småningom i USA. Där lever Amir som en vanlig amerikan tills han en dag får ett telefonsamtal från sin fars gamle vän Rashid Kahn som vill att han ska komma till Pakistan. Amir reser och får där reda på att Hassans är död och att hans son befinner sig ensam kvar i Afghanistan...

Inga kommentarer: