måndag 7 april 2008

Dåligt

Dåligt med bloggande blev det under Beijing-resan. Känns som jag aldrig kommer komma igång med den här bloggen, har inte tid.

Beijing var ok, men 10 dagar var för mycket. 4-5 dagar hade varit mer lagom. Jag hann bli riktigt trött på allt och alla. För mycket folk, ingen snackar engelska, svårt att hitta bra mat, måste åka taxi överallt, för mycket trafik. Längtade också sjukt mycket efter M, mer än jag någonsin längtat efter någon faktiskt. 10 dagar kändes som flera månader.

Hann med ett besök på den kinesiska muren. Jag och en kanadensisk man "råkade" missa No admittance skyltarna och tog en sväng där muren inte var renoverad. Vi var lite oroliga för vad som skulle ha hänt om nån vakt sett oss (dödsstraff?) men vi klarade oss som tur väl var osedda.

Besökte också antikmarknaden som var den helt klart coolaste plasten i Beijing. Jag hade förväntat mig en liten marknad med ganska mycket skräp, men möttes istället av en gigantisk marknad med riktigt bra kvalitet på allt. Där fanns allt möjligt att köpa; Porslin, smycken, böcker, foton, kaligrafier, sovenirer och diverse olika antika statyer, askar, skor och allt annat man kan tänka sig. Lägger upp bilder senare..

Shopping blev det också en del. Inhandlade ganska mycket presenter till mamma (väska, jacka, kaligrafi, smycken), pappa (antik drake, GANT-piké, OS-keps, mössa), Jocke (Paul Smith piké), M (OS-kortlek, Paul Smith piké), svägerskan (pärlarmband), Jenny (halsband), Kristin (pärlörhängen) och ganska mycket till mig själv (jacka, skor, väska, kinesisk klänning, solglasögon, PEAK jacka, träningskläder, smycken, kaligragier, fotografier). Peking är verkligen ett shoppingparadis, men även om det är billigt går det ju åt en del pengar. Jag överskred min budget rätt rejält.

Maten var det jag hade mest problem med. Det finns jättebra mat, men den är svår att hitta. Beijing style ska innebära att maten är mer lik thai och när man väl hittade ett bra ställe var den det, men man orkar inte åka taxi i 40 min varje gång man ska äta och man orkar inte leta restaurang varje kväll.

För en mer utförlig beskrivning av resan, se min dagbok på backpacking.se

Inga kommentarer: