torsdag 17 april 2008

Taffel

Har precis upptäckt Taffelen alldeles utmärkt matsida med bra recept, trevliga artiklar och massor av matbloggar. Precis vad jag behövde. Har just nu hjärnstillestånd vad gäller att komma på nya maträtter. Till mig själv är det ganska enkelt, men när man har en pojkvän som äter tre gånger så mycket som mig och som inte tycker att grönsaker är mat så behövs lite tips och tricks i form av nya recept. Man kan ju liksom inte käka potatis/pasta/ris och kött varje dag, vilket han skulle göra om han fick bestämma. Gärna med gräddsås till. Lurade dock i honom vegetarisk lasange igår:

Alex Vegetariska Lasange
Tomatsås
1 gul lök
2 vitlöksklyftor
1 dl vatten
1 hela tomater på burk
1,5 msk tomatpuré
1,5 msk kalvfond
svartpeppar
salt

Färk spenat efter smak
Bechamelsås
Lasangeplattor
Riven ost

1. Hacka lök och finhacka vitlök
2. Fräs i en stekpanna
3. Häll på ca 1 dl vatten och en burk (sönderkramade) tomater
4. Häll i tomatpuré och kalvfond
5. Låt puttra i ca 15 min
6. Salta och peppra efter behov
7. Varva tomatsås med lasangeplattor, bechamelsås, spenat och riven ost.
8. Gratinera i ugnen i ca 15 min (eller enligt förpackning)
9 Servera med en grönsallad

Inga kommentarer: