onsdag 27 februari 2008

Marknadsföreningen i Helsingborgsregionen

Årsmötet var trevligt. Var inte på världens mingelhumör, men orkade snacka med några gamla klasskompisar som jag bara träffar på Marknadsföreningen och några nya förmågor. Maten var bra som vanligt på the Tivoli och höll mig faktiskt till Cola (eftersom jag inte hann lämna bilen). Khalid Geire var helt ok. Inte lika bra som Robin, men som sagt, svårt att överträffa. Khalid Geire kom av sig ganska ofta, vet inte om det hade med språket att göra eller på grund av att han var nervös. Svår publik tyckte han. Och det kan jag också förstå. 150 framgångsrika kostymnissar är inte helt lätta att få igång. Ebba von Sydow lyckades definitivt inte. Har man kostym/dräkt på sig hela dagarna bryr man sig ganska lite om vilka färger som funkar i modevärlden just nu. Tyckte faktiskt lite synd om Ebba, hon fick ingen respons alls. I övrigt tycker jag att Ebbas blogg är bra. Jag gillar hennes ganska basic klädstil, även om den kan vara lite tråkig ibland. Men i bloggen får man handfasta tips om vad som gäller just nu. Sen att Ebba själv verkar vara en moraltant från 50-talet är ju en annan sak.

På frågan: Vilken är din favoritsvordom? svarar Ebba. Jag har ingen. Jag tycker det låter idiotiskt att svära. Meen Ebba, du måste ju erkänna att det är riktigt skönt att dra en harang när något är åt helvete. Min favvosvordom är Helvetes jävla skit fan.

Tillbaks till Khalid Geire. Denne kille kommer från Somalia och kom till Sverige när han var 20 år. Hela hans show går ut på omvänd rasism eller vad man nu kan kalla det. Han drar bara skämt om invandrare. Om muhammedkarikatyrer, ordet neger, om fördommar. Ja allt man kan tänka sig som en hellyllesvensk ALDRIG skulle kunna skämta om. Hade Khalid Geire varit icke-invandrare hade det blivit ett jädra liv. Inte en kotte skulle vågat skratta.

Det här med benämningar på människor med annat ursprung är intressant. Vad bör man säga? Invandrare? nysvenskar? Många invandrarkillar kallar ju sig själva och andra för blattar. Får man som svensk säga det? Och vad menas på med svensk? Det kan man ju inte heller säga för att särskilja de som ursprungligen kommer från Sverige. För även invandrarna är ju svenska.

Tips från Khalid Geire: Ställ dig på Gustav Adolfs torg och ropa Muhammed. Var sedan beredd på att springa (Förklaring för er som ej bor/har koll på Helsingborg: GA torg ligger på Söder och på Söder bor 90% invandrare. Ropar du Muhammed kan du räkna med att de är ett gäng som heter det :))

Titeln på detta inlägg är för övrigt Marknadsföreningens nya namn. Låter riktigt jädra löjligt. Men kanske bättre att inte byta ut H:et av marknadsföringsskäl. Annars hade ju Marknadsföreningen Skåne Nordväst varit ganska passande.

Inga kommentarer: