fredag 14 mars 2008

Barn

När jag läser detta tänker jag;

Hur kan man ta hand om ett barn när man är rullstolsbunden? Hur klarar man av när barnet börjar krypa omkring och ännu värre springa omkring. Barnet måste ju vara minst hundra gånger smidigare och snabbare än mamma i permobilen. Tänk om barnet springer ut, ut på gatan, försvinner. Mamma kan ju inte direkt jaga barnet ut på gräsmattan eller i skogen. Och om mamma är ute och går (rullar) med barnet i barnvagnen och barnvagnen råkar välta. Vad händer då? Om barnet får tag på en kniv eller något annat farligt och mammas händer inte fungerar. Vad händer då?

Jag hoppas verkligen att det finns någon annan i närheten (ALLTID) och att mamman inte är ensam med sitt barn. Jag motsätter mig absolut inte att fysiskt handikappade ska få adoptera, men jag motsätter mig starkt att en person som inte till hundra procent kan ta hand om sitt barn lämnas ensam med barnet.

Detta gäller också mamman med epilepsi som fråntogs sin bebis på bb. Vad händer om mamman är ensam med bebisen och får ett epilepsianfall? Jag har fullt förtroende för att socialtjänsten hade belägg för att ta bebisen ifrån föräldrarna. Jag tror inte att socialtjänsten tar bebisar ifrån sina föräldrar för skojs skull. Tror ni det?

Ett annat fall då socialtjänsten misstroddes var för några år sedan då ett förståendshandikappat par fråntogs sitt barn på grund av att socialtjänsten ansåg att föräldrarna inte kunde ta hand om barnet. Jag har inga tvivel om att föräldrarna i detta fall (som i de flesta fall) hade de bästa intentioner och verkligen hade gjort sitt bästa för att ta hand om barnet, men det handlar inte om det. Det handlar om barnets bästa och om det faktum att om man inte kan ta hand om sig själv kan man inte ta hand om ett barn. Det säger sig självt. Läs denna bok om ni inte förstår eller håller med mig.

Att skaffa barn är inte en mänsklig rättighet. Men när man har fått barn är det en mänsklig skyldighet att ta hand om det. Att sätta ett barn till världen innebär total uppoffring. Det innebär att du ska göra allt för att ditt barn ska få bästa möjliga uppväxt. Om alla hade fattat det hade vi haft en perfekt värld. Jag läggar allt ansvar på föräldrarna. Det är inte skolan eller samhällets roll att uppfostra barn. Det är föräldrarnas. Har man inte tid, pengar och rätt förutsättningar för att skaffa barn ska man inte göra det. Att skaffa barn är som sagt ingen mänsklig rättighet.

Inga kommentarer: