måndag 10 mars 2008

Kupé

Åkte tåg ner till Lund igår kväll eftersom M hade bilen till Åhus. Jag försökte åka tåg första månaderna till jobbet men tröttnade efter ständiga förseningar och överfulla tåg. Tycker egentligen det är rätt skönt att åka tåg, men då ska det vara lugnt och skönt, man ska inte behöva slåss om en sittplats och det ska finnas trådlöst internet. Skånetrafiken felar vanligtvis på alla punkterna, men en söndag kväll var det faktiskt ganska lugnt och skönt att åka tåg.

Fick tag i senaste numret av kupé och insåg ännu en gång att det faktiskt är en riktigt intressant tidning. Detta nummer erbjöd: Intervju med Anders Borg, intervju med Christer Gardell samt ett antal miljörelaterade artiklar. Mycket intressant att läsa konsumentens dilemma när det gäller att köpa miljövänliga produkter. Jag är egentligen noll insatt och bryr mig inte jättemycket om miljöaspekter när jag handlar (eller duschar, färdas, diskar etc) men fick nu lära mig att en svenskodlad sallad kan vara mer omiljövänlig än en importerad från Sydamerika om salladen från Sverige är odlad i uppvärmt växthus och salladen från Sydamerika fraktad på båt. Jag lärde mig också att även om nötkött är det mest omiljövänliga (pga av koldioxidutsläppen) är det inte motiverat att dra ner på nötköttet eftersom hagar och betesmark då växer igen. Just nu äter vi exakt så mycket nötkött som vi måste för att hålla betesmarken öppen. Jag lärde mig också en del om vågkraft, solceller med fiberoptik, ekobomull, fleecejacka av petflaskor mm. Med andra ord. Kupé är ett lärorikt magasin.

Inga kommentarer: