onsdag 5 mars 2008

Recept Sydostasiatisk afton

Mitt motto är bättre sent än aldrig så här kommer recepten från den Sydostasiatiska aftonen:

Kyckling i grön curry
4 port
3 msk solrosolja
1 msk grön currypasta
1 stor kyckling, skuren i 8 delar (svensk som man är använde jag 4 kycklingfileér)
2 liter kokosmjölk
1 hönsbuljongtärning
2 msk palmsocker eller brun farin
3 msk fisksås
125 g bambuskott i små bitar
1/2 aubergin i tunna skivor, skurna mitt itu
2 röda chilifrukter i strimlor
7 limeblad
1 knippa thailänds basilika, hackad

Värm oljan i en wok. Fräs currypastan i 30 sek. Sänk värmen och lägg i kycklingbitarna. Stek kycklingen gyllengul runt om. Tillsätt kokosmjölk och buljongtärningen. Låt blandningen sjuda i 20 min. Rör om då och då. Rör ner socker och fisksås. Tillsätt bambuskott, aubergine och chili. Låt det hela koka i 5 min. Ta woken från värmen och tillsätt limeblad och basilika. Servera med kokt ris (blir bäst i riskokare).

Sötsur fläskfilé (Peao wun moo)
4 port
2 msk jordnötsolja (akta, skvätter jättemkt)
400 g fläskfilé i tunna skivor
1 lök i skivor
2 tomater i klyftor
1/2 slanggurka i tärningar
100 g färsk ananas i bitar
1 grön paprika i bitar
2 dl sötsur sås
basilikablad till garnering.

Sötsur sås
8 dl ananasjuice
4 msk tomatketchup
1 msk tomatpuré
5 msk socker
ca 1 dl risvinäger

Börja med den sötsura såsen. Lägg ingredienserna i en kastrull. Låt blandningen sjuda i 20 min under omrörning. Värm sedan oljan i en wok. Fräs kött och lök i 3 min på stark värme. Tillsätt tomater, gurka, ananas och paprika. Låt blandningen fräsa i ytterligare 3 min. Häll den sötsura såsen över. Låt alltsammans bli genomvarmt. Servera rätten rykande varm med kokt ris till. Garnera med basilika.

Stekta böner (låter simpelt med skenet bedrar)
4 port
350 g gröna bönor eller haricots verts
1 torkad chili (funkar med en halv färsk)
1/2 dl jordnötsolja
1 msk jordnötsolja
1 msk finhackad vitlök
1 msk finhackad ingefära
1 msk black bean sås (vi gjorde egen)
2 msk söt söja
1/2 dl vatten
1 msk sesamolja
1 msk risvinäger
2 msk sherry
1/2 tsk salt
1 tsk socker

Snoppa bönorna och skär dem i två bitar. Stöt chilin lätt i en mortel. Värm 1/2 dl jordnötsolja i en wok. Fräs bönorna i omkring 1/2 min. Låt dem rinna av på hushållspapper. Värm 1 msk jordnötsolja i woken. Fräs vitlök, ingefära, black bean-sås och chili tills vitlöken får en gyllene färg. Tillsätt soja, vatten, sesamolja, vinäger, sherry, salt och socker. Låt såsen koka i 4 min. Lägg i bönorna. Låt allt koka vidare i 1 min. Servera.

Melonsallad från Thailand
4 port
1 msk fisksås
2 msk limesaft
1/2 tsk salt
1 tsk brun farin
1 liten röd chili, finhackad
rivet skal av 1 lime
1 salladslök, finhackad
1 1/2 dl kokosmjölk
500 g olika sorters melon, i tärningar
2 msk salta jordnötter, hackade
2 msk finhackad koriander

Blanda fisksås och limesaft i en skål. Tillsätt salt och socker och rör tills sockret löst sig. Rör i chili, limeskal, salladslök och kokosmjölk. Blanda ordentligt. Lägg melonbitarna i en stor skål. Häll dressingen över. Strö över jordnötter och koriander. Servera salladen till grillad fisk eller som en liten förrätt.

Alla recept kommer från kokboken asiatiskt (ISBN 91-37-11643-6)

Inga kommentarer: