tisdag 11 mars 2008

Konstigt skrivryck

Fick ett litet ryck och skickade iväg ett mail till Luciano Astudillo ang. Ensamhet och frihet. Han efterfrågade synpunkter och jag bara fick ett litet skrivryck:

Hej Luciano,

Här kommer lite synpunkter om ensamhet och frihet.

Jag anser att ordet ensamhushåll är något missvisande. Ensam betyder enligt svenska akademins ordbok: "som är utan sällskap (icke har andra hos l. med sig, icke åtföljes av ngn); avskild (från andra), för sig själv". Att bo i ett ensamhushåll behöver inte alls betyda att man är ensam. Jag bor och har i många år bott själv, men träffar varje dag massor av människor dels i mitt arbete och dels på min fritid. Jag skulle vilja säga att jag väldigt sällan är ensam. Är jag hemma är det oftast någon som hälsar på mig, jag har fester eller middagar nästan varje helg eller så är jag bortrest och hälsar på familj eller vänner. Att be ensam innebär att jag när som helst kan 1. vara borta från mitt hem 2. Bjuda in människor till mitt hem. Är man samboende måste man alltid ta hänsyn till om den andra parten vill umgås med andra personer just den dagen.

Jag skulle snarare vilja säga att det är mindre social och mer ensamt att vara parboende. Det är då mycket lättare att sitta hemma och bara umgås med sin sambo istället för att ge sig ut och träffa nya människor eller bjuda hem människor på diverse tillställningar. Jag tror att många parboende blir väldigt bekväma i sin situation och således har lättare att bli "ensamma" än ensamboende.

Sen finns det så klart ensamboende människor som är ensamma. Tror dock inte att dessa männsikors ensamhet beror på ensamboendet utan snarare på personen i sig's vilja och förmåga att skapa sig ett socialt liv. Och vad detta i sin tur beror på är en helt annan diskussion.

Så mitt svar på frågan är: Nej, politiken bör inte göra något åt att ensamboendet ökar ur den sociala aspekten. Möjligtvis ur en miljömässig aspekt. Det går ju inte komma ifrån att det är betydligt omiljövänligare att vara ensamboende än sambo/kollektiv.,

Vänliga Hälsningar
Alexandra
(alexandra-w.blogspot.com)

Inga kommentarer: